DOI:

10.37988/1811-153X_2018_3_90

Use of biophantoms and biological test systems in the process of dentist training

Authors

  • M.N. Mitropanova 1, PhD in Medical Sciences, associate professor and head of the Pediatric dentistry, orthodontics and Maxillofacial surgery Department
  • D.I. Ushmarov 1, head of the training and production division
  • V.V. Volobuev 1, PhD in Medical Sciences, assistant professor of the Pediatric dentistry, orthodontics and Maxillofacial surgery Department
  • K.K. Gasparyan 1, assistant at the Pediatric dentistry, orthodontics and Maxillofacial surgery Department
  • B.M. Erkenov 1, assistant at the Pediatric dentistry, orthodontics and Maxillofacial surgery Department
  • 1 Kuban State Medical University, 350063, Krasnodar, Russia

Abstract

The use of biological material in the educational process improves the quality of manual skills of the future dentist and allows you to adapt to the profession in new conditions. On the basis of the training and production Department of KubSMU, vital animals (mice, rabbits, pigs, sheep) and biological products of pork and sheep heads are actively used for clinical situations. The use of biophantoms and biological test systems at the stages of simulation training allows the most close to the clinic to carry out basic dental procedures, improving their professional skills.

Key words:

education, simulation training, biophantoms, biological test systems

For Citation

[1]
Mitropanova M.N., Ushmarov D.I., Volobuev V.V., Gasparyan K.K., Erkenov B.M. Use of biophantoms and biological test systems in the process of dentist training. Clinical Dentistry (Russia).  2018; 3 (87): 90—92. DOI: 10.37988/1811-153X_2018_3_90

References

  1. Аксенов К.А., Ломакин М.В., Копанадзе Г.Д., Смешко Н.В. Экспериментальное моделирование заживления хирургических ран в полости рта. - Биомедицина. - 2011; 1: 34-41.
  2. Брызгалова С.И., Артищева Е.К. Осуществление коррекции знаний студентов в системе самостоятельной работы. - Известия БГА РФ: психолого-педагогические науки. - 2012; 3: 25-34.
  3. Гайворонская Т.В., Гуленко О.В., Севастьянова И.К., Волобуев В.В., Быкова Н.И., Быков И.М. Самостоятельная работа студентов как ведущая форма организации учебного процесса на стоматологическом факультете. - Международный журнал экспериментального образования. - 2013; 4: 74-8.
  4. Галушин В.М., Марфенин Н.Н. Международные и российские рекомендации по соблюдению принципов биоэтики. - В сб. матер. Всероссийской научной конференции «Науки о жизни и образование». - M.: МГУ, 2009. - С. 231-235.
  5. ГОСТ 33044-2014 «Принципы надлежащей лабораторной практики» от 1 августа 2015 г.
  6. Евдокимов С.В., Баулин А.В., Евдокимов М.Е., Серов Е.С., Баряев Г.И., Головин И.А., Ефимова И.В., Середин А.С. Некоторые особенности организации проведения хирургического эксперимента на свиньях. - Успехи современного естествознания. - 2015; 1-5: 756-9.
  7. Закондырин Д.Е. Правовые основы обеспечения биологическим материалом симуляционного обучения врачей-нейрохирургов. - Медицинское право. - 2015; 6: 47-50.
  8. Иванов А.А., Волков В.В., Петрова К.В. Биомоделирование. Новая модель для проведения симуляционных тренингов. - Медицинское образование и профессиональное развитие. - 2014; 3: 86.
  9. Коробейникова Е.П., Комарова Е.Ф. Лабораторные животные - биомодели и тест-системы в фундаментальных и доклинических экспериментах в соответствии со стандартами надлежащей лабораторной практики (НЛП/GLP). - Журнал фундаментальной медицины и биологии. - 2016; 1: 30-6.
  10. Модельный закон «Об обращении с животными». - Информационный бюллетень Межпарламентской Ассамблеи государств-участников СНГ. - 2007; 41: 443-85.
  11. Нагузе С.К., Гайворонская Т.В. Современные технологии для формирования базисных профессиональных компетенций у студентов КубГМУ. - Медицинское образование и вузовская наука. - 2012; 2: 42-5.
  12. Суханов П.В. Организация самостоятельной работы студентов в системе непрерывного высшего профессионального образования. - Теория и практика общественного развития. - 2012; 8: 168-71.
  13. Сысолятин С.П., Макеева И.М., Воробьев А.А., Ерохин А.И., Палкина М.О. Опыт обучения мануальным навыкам по хирургической стоматологии и пародонтологии на нативных препаратах свиных голов. - Здоровье и образование в XXI веке. - 2007; 3: 268.
  14. Хабиев К.Н., Мусин М.Н. Применение биомоделей в качестве учебных пособий. Современная концепция и 120-летняя история биомоделей в образовательных технологиях челюстно-лицевой хирургии и стоматологии. - Успехи современного естествознания. - 2011; 3: 81-2.
  15. Schöffl H., Froschauer S.M., Dunst K.M., Hager D., Kwasny O., Huemer G.M. Strategies for the reduction of live animal use in microsurgical training and education. - Altern Lab Anim. - 2008; 36 (2): 153-60.
  16. Skitarelić N., Mladina R. Lamb’s head: The model for novice education in endoscopic sinus surgery. - World J Methodol. - 2015; 5 (3): 144-8.

Published on

September 1, 2018